Etapes teatrals

Etapes teatrals d’Angel Guimerà 
1a etapa: 1879-1890 Tragèdia romànticaDrama històric
Obres: 
Gal.la placídia Verneulf, un jove guerrer de la cort goda d'Ataülf, intenta atacar Gal·la placídia i és condemnat a mort; però aconsegueix l'indult al confessar que està enamorat d'aquesta. Atalülf segresta Gal·la, que correspon l'amor a Verneulf; i Verneulf ajuda Gal·la a escapar i mata Ataülf. És sorprès, però, pels altres guerrers i mor al costat de Gal·la, que havia tornat a buscar-lo. 

Mar i cel Saïd és el capità d'un vaixell de pirates algerians, que han fet presoners a un grup de cristians després d'assaltar la seva nau. Saïd i Blanca s’enamoren i el pare d’aquesta al saber que la seva filla està enamorat d’un musulmà, intenta matar-lo però Blanca es posa al mig i moren els dos llançant-se al mar

Característiques: 
- Amors desesperats 
- Personatges desarrelats però amb bon cor 
- La barreja de cultures 

2a etapa: 1890- 1900 Drama entre el romanticisme i el realisme (és la època més esplendorosa del seu teatre amb les obres més conegudes); 
Obres: 
Maria Rosa La trama de l'obra descriu les intrigues, les tràgiques passions amoroses i les pulsions sexuals reprimides en el triangle que formen la Maria Rosa, l'Andreu i en Marçal, tres peons caminers que es coneixen en les feines de construcció d'una carretera. La Maria Rosa, que es casarà amb l'Andreu, veurà com el seu marit és acusat de la mort del capatàs i enviat a una presó de l'Àfrica, on morirà. Més endavant el Marçal, el culpable real de l'assassinat, aconsegueix de casar-se amb la vídua, desig que covava des que es van conèixer. Quan la Maria Rosa sàpiga la veritat es produirà el desenllaç fatal. 

Terra baixa Marta i Manelic són un triangle amorós on Marta s’estima a Manelic i no a Sebastià que es el perjudiciat ja que Manelic el vol fer desaparèixer per quedar-se amb la seva amada Marta. Finalment el mata. 

La filla del marMariona vol que Àgata surti amb Pere Màrtir per no perdre l’herència i poder veure’s igual. Però al cap del temps Pere Màrtir s'enamora de l'Àgata i vol deixar la Mariona. Tot i això, els veïns del poble, que es ficaven on no les demanaven, van adonar-se que Pere Màrtir entrava a la casa per les nits, i el que no sabien és que era per veure la Mariona. 

Menys importants 
En pólvora 
La festa del blat 
Característiques: 
- Plantejaments i solucions de caràcter realista i social 
- Societats tancades en que el diàleg entre els personatges es fa difícil 
- Sovint i apareix la violència i la injustícia 
- La mort del protagonista

3a etapa: 1901- 1911 Incorporació de nous plantejaments: el drama burgès, el naturalisme i el simbolisme 
Obres: 
Arran de terra Drama en tres actes i en prosa. Estrenat en llengua italiana al Teatre Novetats, de Barcelona, amb el títol "Scivolando sulla terra". La traducció d'aquesta obra, tal com se va estrenar, va ser feta per Antoni Grisanti. 

En Pep botella Monòleg en prosa, estrenat al Teatre Romea per Jaume Borràs. 
L’aranya drama en tres actes i en prosa traduïda al castellà per Luis López Ballesteros 

La santa espina 
Característiques:
- Intent d’adaptació a les noves modes teatrals: problemes econòmics de la burgesia, drames convencionals, conflictes sentimentals, problemes familiars...

4a etapa: 1917- 1921 Retorn a fórmules passades 
Obres: 
Jesús que torna Drama en tres actes i en prosa, estrenat al Teatre Novetats de Barcelona. Direcció artística d'Enric Borràs. 
Alta blanca

Característiques: 
- Insistència en formes conegudes 
- Obra en general allunyada del seu temps 
- Tragèdies i drames romàntics